czwartek, 28 września 2017

Otrzymanie nagrody w ramach akcji wsparcia sprzedaży – skutki w PIT


Przedsiębiorcy coraz częściej organizują różnego rodzaju akcje wsparcia sprzedaży połączone z  programami o charakterze motywacyjnym dla sprzedawców (np. nagroda w postaci wycieczki za najlepszą sprzedaż produktu czy usługi). Co do zasady celami takich przedsięwzięć jest wsparcie sprzedaży oraz promocja usług oferowanych przez organizatora akcji. Organy podatkowe za tego rodzaju przedsięwzięcia uznają działania ukierunkowane na zmobilizowanie uczestników do poniesienia wysiłku, który wraz z połączeniem z indywidualnymi umiejętnościami oraz warunkami doprowadzi do oczekiwanych efektów, zarówno po stronie uczestników, jak i organizatora. Celem wprowadzania takich akcji, zdaniem organów podatkowych, jest osiągnięcie określonego zysku finansowego.  

Na marginesie należy wskazać, że jeżeli w ramach przedsięwzięcia prawo do otrzymania nagrody będzie przysługiwać pracownikowi kontrahenta, tj. osobie, która nie dokonywała nabycia towarów lub usług premiowanych nagrodą, to nagroda nie będzie mogła być uznana za nagrodę związaną ze sprzedażą premiową. Zdaniem organów podatkowych akcje wsparcia sprzedaży, w której nagrody adresowane są do pracowników nabywcy, nie można uznać za sprzedaż premiową, gdyż nagrody przyznawane w ramach takiej sprzedaży powinny być związane ściśle ze sprzedażą i dotyczyć jedynie stron zawieranej umowy sprzedaży, a nie osób je reprezentujących. Nie można również, zdaniem organów podatkowych, doszukiwać się w takich przypadkach elementów konkursu.

Zatem, jeżeli najlepszym sprzedawcą będzie osoba fizyczna i to ona otrzyma od organizatora nagrodę w postaci np. udziału w wycieczce musi rozliczyć podatek dochodowy od osób fizycznych samodzielnie w swoim zeznaniu rocznym składanym do końca kwietnia roku następującego. Organizator nie występuje w tym przypadku w roli płatnika podatku dochodowego, co oznacza, że nie ma obowiązku pobrania zaliczki na ten podatek (jest to przychód z innych źródeł). Organizator jest zobowiązany jedynie do wystawienia i przekazania informacji PIT – 8C.

Z kolei, gdy najlepszym sprzedawcą okaże się osoba fizyczna prowadząca działalności gospodarczą wartość nagród pieniężnych otrzymanych w akcji w związku z tą działalnością, stanowić będzie przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej  (źródła działalność gospodarcza). Oznacza to, że na organizatorze nie będzie ciążyć obowiązek sporządzenia i przekazania tym uczestnikom informacji PIT-8C.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz