Przedsiębiorcy
coraz częściej organizują różnego rodzaju akcje wsparcia sprzedaży połączone
z programami o charakterze motywacyjnym
dla sprzedawców (np. nagroda w postaci wycieczki za najlepszą sprzedaż produktu
czy usługi). Co do zasady celami takich przedsięwzięć jest wsparcie sprzedaży
oraz promocja usług oferowanych przez organizatora akcji. Organy podatkowe za
tego rodzaju przedsięwzięcia uznają działania ukierunkowane na zmobilizowanie
uczestników do poniesienia wysiłku, który wraz z połączeniem z indywidualnymi
umiejętnościami oraz warunkami doprowadzi do oczekiwanych efektów, zarówno po
stronie uczestników, jak i organizatora. Celem wprowadzania takich akcji,
zdaniem organów podatkowych, jest osiągnięcie określonego zysku finansowego.
Na marginesie
należy wskazać, że jeżeli w ramach przedsięwzięcia prawo do otrzymania nagrody
będzie przysługiwać pracownikowi kontrahenta, tj. osobie, która nie dokonywała
nabycia towarów lub usług premiowanych nagrodą, to nagroda nie będzie mogła być
uznana za nagrodę związaną ze sprzedażą premiową. Zdaniem organów podatkowych
akcje wsparcia sprzedaży, w której nagrody adresowane są do pracowników
nabywcy, nie można uznać za sprzedaż premiową, gdyż nagrody przyznawane w
ramach takiej sprzedaży powinny być związane ściśle ze sprzedażą i dotyczyć
jedynie stron zawieranej umowy sprzedaży, a nie osób je reprezentujących. Nie
można również, zdaniem organów podatkowych, doszukiwać się w takich przypadkach
elementów konkursu.
Zatem, jeżeli najlepszym
sprzedawcą będzie osoba fizyczna i to ona otrzyma od organizatora nagrodę w
postaci np. udziału w wycieczce musi rozliczyć podatek dochodowy od osób
fizycznych samodzielnie w swoim zeznaniu rocznym składanym do końca kwietnia
roku następującego. Organizator nie występuje w tym przypadku w roli płatnika podatku
dochodowego, co oznacza, że nie ma obowiązku pobrania zaliczki na ten podatek
(jest to przychód z innych źródeł). Organizator jest zobowiązany jedynie do wystawienia
i przekazania informacji PIT – 8C.
Z kolei, gdy najlepszym
sprzedawcą okaże się osoba fizyczna prowadząca działalności gospodarczą wartość
nagród pieniężnych otrzymanych w akcji w związku z tą działalnością, stanowić
będzie przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej (źródła działalność gospodarcza). Oznacza to,
że na organizatorze nie będzie ciążyć obowiązek sporządzenia i przekazania tym
uczestnikom informacji PIT-8C.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz