„Certyfikat rezydencji musi potwierdzać fakt
rezydencji podatkowej w dacie uzyskania dochodu. Kwestie związane z datą
obowiązywania certyfikatu rezydencji niezawierającego okresu ważności zostały
uregulowane w art. 26 ust. 1i-1l updop. Zgodnie z art. 194 § 1 Ordynacji
podatkowej, dokumenty urzędowe sporządzone w formie określonej przepisami prawa
przez powołane do tego organy władzy publicznej stanowią dowód tego, co zostało
w nich urzędowo stwierdzone. Dokumentem urzędowym będzie zatem taki certyfikat
rezydencji, który został sporządzony w formie przewidzianej przepisami prawa
danego państwa przez powołany do tego organ. Jeżeli zatem zgodnie z prawem
danego państwa, istnieje możliwość uzyskania zaświadczenia o miejscu siedziby
dla celów podatkowych zarówno w formie papierowej, jak i w formie
elektronicznej, obie formy są wydawane przez właściwy organ podatkowy danego
państwa i mają status równorzędny w świetle prawa tego państwa, to płatnik
będzie upoważniony do uznania takiego certyfikatu rezydencji w którejkolwiek z
tych form. Taki certyfikat rezydencji w formie elektronicznej będzie zatem
podstawą dla płatnika do zastosowania postanowień umowy o unikaniu podwójnego
opodatkowania. Jednocześnie należy zaznaczyć, że kopia zaświadczenia o
rezydencji podatkowej np. pobrana ze strony internetowej kontrahenta nie
stanowi certyfikatu rezydencji, o którym mowa w art. 26 ust. 1 updop, zatem w
takim przypadku na płatniku spoczywa obwiązek poboru podatku dochodowego u
źródła od dokonanych wypłat na rzecz nierezydenta.”
Interpretacja Szefa Krajowej
Administracji Skarbowej z dnia 26 czerwca 2017 r., sygn. DPP7.8221.33.2017.GFQV
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz