Ustawa
Prawo o szkolnictwie wyższym wskazuje, że uczelnia tworzy fundusz pomocy
materialnej dla studentów i doktorantów. Fundusz ten tworzy się z: dotacji, z wyłączeniem
środków na stypendia ministra, opłat za korzystanie z domu studenckiego, opłat
za korzystanie ze stołówki studenckiej oraz innych przychodów, w tym z opłat za
wynajem pomieszczeń w domach i stołówkach studenckich.
Fundusz
pomocy materialnej dla studentów i doktorantów w części pochodzącej z dotacji przeznacza
się na wypłaty stypendiów i zapomóg, a w przypadku uczelni publicznej także na
remonty domów oraz stołówek studenckich. W pozostałej części fundusz pomocy
materialnej dla studentów i doktorantów przeznacza się na pokrycie kosztów
utrzymania domów i stołówek studenckich, w tym na wynagrodzenia pracowników
zatrudnionych w tych domach i stołówkach studenckich, oraz na odpis na
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla tych pracowników. Fundusz w tej
części może być również przeznaczony na wypłatę stypendiów i zapomóg oraz na
remonty i modernizację domów i stołówek studenckich, a także na pokrywanie
kosztów realizacji zadań związanych z przyznawaniem i wypłacaniem stypendiów i
zapomóg dla studentów i doktorantów.
Środki
na stypendia oraz ich wykorzystanie ujmuje się w uczelni publicznej jako
zwiększenia i zmniejszenia w części funduszu. Nadwyżka kosztów nad przychodami
z tytułu prowadzenia domów i stołówek studenckich, których koszty utrzymania są
finansowane z funduszu pomocy materialnej dla studentów i doktorantów, podlega
finansowaniu z przyszłych opłat i przychodów.
Zdaniem
autora ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych nie
zawiera żadnych podstaw prawnych pozwalających na nierozpoznawanie przez
uczelnie przychodów i kosztów uzyskania tych przychodów związanych z
funkcjonowaniem funduszu pomocy materialnej dla potrzeb tego podatku. Ustawa o
podatku dochodowym od osób prawnych w art. 12 ust. 4 pkt 5 wyłącza z
opodatkowania tylko przychody, które w rozumieniu przepisów o zakładowym
funduszu świadczeń socjalnych zwiększają ten fundusz; ponadto zgodnie z art. 15
ust. 1 pkt 9 nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów odpisów i wpłat na
różnego rodzaju fundusze tworzone przez podatnika; kosztem uzyskania przychodów
są jednak podstawowe odpisy i wpłaty na te fundusze, jeżeli obowiązek lub
możliwość ich tworzenia w ciężar kosztów określają odrębne ustawy. W przypadku
funduszu pomocy materialnej dla studentów uczelnie nie dokonują jakichkolwiek odpisów
czy wpłat. Prawo o szkolnictwie wyższym ani inne akty prawne dotyczące uczelni,
w tym w szczególności rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie szczegółowych
zasad gospodarki finansowej uczelni publicznych nie wskazują na możliwość
utworzenia tego funduszu w ciężar kosztów. Zatem przychody osiągane przez
fundusz pomocy materialnej będą stanowiły przychody podatkowe dla potrzeb
podatku dochodowego od osób prawnych; również ponoszone wydatki związane z
osiąganymi przychodami winny stanowić koszt uzyskania przychodów. Dochód
podatkowy osiągnięty przez fundusz pomocy materialnej, o ile zostanie
przeznaczony przez uczelnię na cele statutowe może korzystać ze zwolnienia od
podatku, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od
osób prawnych.
Super artykuł. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuń