Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 1 i 2a ustawy z
dnia 15 lutego o podatku dochodowym od osób prawnych podatek dochodowy z tytułu
uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których
mowa w art. 3 ust. 2 przychodów z tytułu praw autorskich i praw pokrewnych, w
tym również ze sprzedaży tych praw, usług doradczych, reklamowych,
przetwarzania danych ustala się w wysokości 20% przychodów. Przepis ten stosuje
się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnego opodatkowania, których
stroną jest Rzeczpospolita Polska.
W myśl art. 26 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15
lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych osoby prawne, jednostki organizacyjne
niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które
dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 są
obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2b, w dniu
dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z
uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z
właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku
zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby
podatnika do celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.
Z powyższych regulacji prawnych wynika, że
zastosowanie przepisów właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania jest
możliwe pod warunkiem uzyskania przez płatnika certyfikatu rezydencji podatnika
potwierdzającego miejsce jego siedziby na dzień dokonania wypłaty należności.
Certyfikat rezydencji stanowi dowód posiadania przez kontrahenta zagranicznego
rezydencji podatkowej w określonym kraju. Istotne jest zatem, aby certyfikat,
wystawiony przez władze podatkowe drugiego państwa potwierdzał uprawnienie
dotyczące obniżenia lub niepobrania podatku z tytułu wypłat należności
dokonywanych przez płatnika. Oznacza to, że realizacja uprawnień przewidzianych
odpowiednią umową o unikaniu podwójnego opodatkowania może nastąpić jedynie pod
warunkiem udokumentowania miejsca siedziby certyfikatem rezydencji obejmującym
zakresem czasowym dzień dokonania wypłaty.
Ustawa o podatku dochodowym od osób
prawnych w art 4a pkt 12 zawiera definicję certyfikatu rezydencji. Zgodnie z tą
definicją certyfikat rezydencji to zaświadczenie o miejscu siedziby podatnika
dla celów podatkowych wydane przez właściwy organ administracji podatkowej
państwa miejsca siedziby podatnika. Z definicji tej
wynika jednoznacznie, że intencją ustawodawcy było, aby certyfikat rezydencji
był dokumentem urzędowym.
Zgodnie z art. 194 ustawy Ordynacja
podatkowa dokumentem urzędowym jest dokument spełniający łącznie następujące
przesłanki: posiada formę określoną przepisami prawa (jest to prawo państwa
siedziby kontrahenta) oraz sporządziły go powołane organy władzy publicznej lub
inne jednostki, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów uprawnione są do ich
wystawiania. Dokument urzędowy musi być zatem sporządzony w zakresie działania
organu, od którego pochodzi. Powyższy przepis dotyczy wszelkich dokumentów
urzędowych, które spełniają wyżej wskazane warunki. Niewątpliwe dokumentem
urzędowym jest oryginalny certyfikat rezydencji w formie papierowej. Oryginał
takiego dokumentu stanowi dowód tego co zostało w nim zawarte. Jednakże
wątpliwości podatników budzi uznanie za dokument urzędowy certyfikatu
rezydencji otrzymanego od zagranicznego kontrahenta w formie elektronicznej (np.
skan w formacie pdf załączony w emailu). W ocenie autora, w przypadku
posiadania certyfikatu w formie elektronicznej, konieczne będzie dodatkowo
posiadanie oryginału certyfikatu rezydencji, chyba, że przepisy danego państwa
przewidują wydawanie certyfikatów rezydencji wyłącznie w takiej formie. Wówczas
certyfikat w formie elektronicznej będzie dokumentem urzędowym.

Brak komentarzy:
Prześlij komentarz